Koncert - Muzyka Żydów Polskich
Niezapomniany wieczór pełen emocji i dźwięków Muzyki Żydów Polskich. Na scenie pojawią się artyści światowej sławy, których talenty muzyczne zachwycają publiczność na całym świecie. Będzie to niepowtarzalna okazja, by podziwiać wirtuozerię instrumentalistów i słuchać pięknych głosów wokalistów, którzy ożywią muzyką kulturowe dziedzictwo Żydów Polskich.
W programie koncertu znajdą się najpiękniejsze utwory o tematyce żydowskiej (kompozycje Szymona Laksa, Grzegorza Fitelberga, Leopolda Kozłowskiego), które wprowadzą nas w świat bogatej kultury żydowskiej. Klezmerskie melodie, sentymentalne ballady, pełne energii tańce - wszystko to będzie można usłyszeć podczas tego wyjątkowego wydarzenia.
Wystąpią:
Vadim Brodski - skrzypce
Bente Kahan - wokal
Marta Bizoń - wokal
Marta Mołodyńska-Wheeler - fortepian
Beata Urbanek-Kalinowska - wiolonczela
Piotr Lato - klarnet
Dariusz Świnoga - akordeon
Vadim Brodski - wybitny skrzypek. W swojej karierze otrzymał pierwsze nagrody na wszystkich międzynarodowych konkursach skrzypcowych, w których uczestniczył: Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego (Polska 1977), Konkurs im. Paganiniego (Włochy 1984), Konkurs im. Tibora Vargi (Szwajcaria 1984). Koncertował z wieloma znakomitymi orkiestrami: Filharmonia Moskiewska, Filharmonia Petersburska, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Meksyku, London Philharmonic Orchestra, Jerozolimska Orkiestra Symfoniczna, New Jersey Symphony, Orchestre de la Suisse Romande w Genewie.
Bente Kahan - urodziła się w Norwegii. Jest żydowską aktorką, muzykiem, reżyserką i dramatopisarką, która od 2005 roku pełni funkcję dyrektor Centrum Kultury i Edukacji Żydowskiej we wrocławskiej Synagodze pod Białym Bocianem. Jest absolwentką studiów teatralnych w Tel Awiwie i Nowym Jorku. Występuje od 1981 roku. Karierę zaczęła na deskach Habimy - narodowej sceny Izraela i Teatru Narodowego Norwegii. Po wielu latach pracy aktorskiej w teatrach w Oslo, rozpoczęła występy we własnych monodramach, pisanych wspólnie z norweską reżyserką teatralną Ellen Foyn Bruun. W 1990 roku założyła spółkę producencką Teater Dybbuk-Oslo, a jej pierwsze produkcje powstały w Warszawie. W 2000 roku Bente Kahan za swe zasługi artystyczne została wyróżniona przez Norweską Radę Kultury. W 2006 roku otrzymała Nagrodę Prezydenta Wrocławia, a w roku 2010 - po otwarciu odrestaurowanej Synagogi - Tytuł Ambasadora Wrocławia oraz Niemiecko-Polską Nagrodę Kulturalną Śląska. Tego samego roku została nagrodzona Medalem Zasłużony dla Tolerancji, wręczanym przez Fundację Ekumeniczna Tolerancja. W 2013 roku została odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, a w 2015 roku. POLCUL - Fundacja Jerzy Boniecki wyróżniła Bente Kahan nagrodą za budowanie mostów ponad podziałami etnicznymi i religijnymi, ochronę dziedzictwa i historii Żydów dolnośląskich. Nagrała osiem płyt, na ostatniej, zatytułowanej Only a Human Being, śpiewa poezję Tadeusza Różewicza po angielsku.
Marta Bizoń - polska aktorka teatralna i filmowa, znana z ról w filmach" Lista Schindlera", " Quo vadis", " Majka". Wyróżnienie za role Fioły Iwanowny w OŻENKU M. Gigola na XII Festiwalu Szkół Teatralnych, 1994. Nagroda w Konkursie XVI Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, 1995. Wyróżnienie w VI Konkursie Teatrów Ogródkowych w Warszawie, 1997. Wyróżnienie za rolę w spektaklu "Wszystko o kobietach" na Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej w Zabrzu, 2006 Kraków - Nagroda Syzyfa "za ciężką, ale i owocną pracę na rzecz środowiska"2007 i 2008. Nagroda aktorska na XVII Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej - "Rzeczywistość Przedstawiona" Zabrze 2017.
Marta Mołodyńska-Wheeler - pianistka, kameralistka, kompozytorka, która z wyróżnieniem ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie fortepianu doc. Marka Koziaka oraz Akademię Muzyczną w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie Kompozycji i Aranżacji pod kierunkiem prof. Andrzeja Zubka. Ponadto absolwentka studiów na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem dr hab. Katarzyny Oleś-Blacha. Ukończyła również z wyróżnieniem studia na wydziale Filologii Angielskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Teacher Training College w Krakowie. W roku 2017 otrzymała stopień doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych, dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka, a praca doktorska dotyczyła wpływu synestezji na interpretację utworów muzycznych. Ponadto, w tym samym roku uzyskała stopień nauczyciela dyplomowanego (w specjalności fortepian).Jest autorem licznych kompozycji na fortepian solo oraz na 4 ręce, utworów rozrywkowych na big band oraz orkiestrę smyczkową. Jako pianistka uczestniczy w wielu festiwalach muzycznych oraz jest akompaniatorem podczas licznych konkursów instrumentalnych i wokalnych na terenie całego kraju i za granicą. Obecnie jest pianistą-akompaniatorem i korepetytorem w Akademii Muzycznej w Krakowie. Współpracuje też z Operą Krakowską, kilkoma zespołami muzyki kameralnej, oraz jest nauczycielem gry na fortepianie w Szkole Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie. Co więcej, współtworzy kilka zespołów rozrywkowych grających zarówno muzykę autorską, jak i covery, w których nie tylko gra, ale również zajmuje się aranżacją. Występowała między innymi z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie, Orkiestrą Opery Krakowskiej oraz Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia. Dokonała też wielu nagrań, m.in. z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, utworów na 4 ręce (Na cztery dziecięce ręce, PWM, Kraków 2018) oraz swoich własnych (w tym niniejszego zbioru). Co więcej, jest regularnie zapraszana do wielu nagrań płytowych zarówno przez muzyków klasycznych, jak i rozrywkowych. Opublikowała swoje utwory na 4 ręce - Kalejdoskop (SMPK, 2019) oraz Pandemony (PWM, 2020), jak również artykuły: Podstawy improwizacji w kształceniu artystycznym ("Konteksty kultury, konteksty edukacji, SPMK 2017) oraz Synestezja - implikacje praktyczne w pracy muzyka i anglisty ("Synestezja a sztuka", Aureus 2016). Już wkrótce drukiem ukaże się również jej cykl miniatur fortepianowych na cztery ręce z elementami improwizacji zatytułowany Improwizje oraz cykl utworów na 4 ręce Poligrajk.
Beata Urbanek-Kalinowska ukończyła z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie wiolonczeli prof. Zdzisława Łapińskiego, uzyskała dyplom konkursowy: Diplôme Supérieur d'Enseignement - A l'unanimité w Ecole Normale de Musique de Paris Alfred Cortot w klasie prof. Paula Juliena. W 2008 roku otrzymała dyplom studiów podyplomowych - Solistenklasse w Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, w klasie wiolonczeli prof. Petera Bucka. W 2012 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych a w 2018 roku - stopień doktora habilitowanego. Jest adiunktem w Katedrze Kameralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 2014 roku współtworzy Messages Quartet, który zajmuje czołowe miejsce pośród najlepszych polskich kwartetów smyczkowych. Zespół ma na swoim koncie nagrania płytowe zrealizowanych dla wytwórni fonograficznych: DUX, Acte Prearable oraz na zamówienie Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie.
Beata Urbanek-Kalinowska jest laureatką konkursów, m.in.: zdobyła Srebrny Medal - II miejsce i Nagrodę Specjalną "Shostakovich Prize" na II Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Plovdiv w Bułgarii (z Messages Quartet w 2015 roku), III nagrodę na IV Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa w Gdańsku (Trio BLUette 2006), Nagrodę Specjalną "Bräuer Optik Spezial preis für Kammermusik" na XIII Internationales Klassikfestival w Allgäu w Niemczech (2005), I miejsce na Konkursie na najlepszą interpretację utworów Krzysztofa Pendereckiego na wiolonczelę solo, Akademia Muzyczna, Kraków (2003), I miejsce w kategorii Trio na VII Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2003). Brała udział w kursach mistrzowskich pod kierunkiem m.in.: Krzysztofa Pendereckiego, Stanisława Firleja, Angeliki Mai, Petera Bucka, Christiana Eulera, Marco Ylönena, Ralfa Gothóni'ego i Arvida Engegarda. Zapraszana jest do udziału w festiwalach w kraju i za granicą (m.in.: USA, Brazylia). Z Nigelem Kennnedy, z którym współpracuje od 2010 roku, nagrała płyty dla Sony Classical: The Four Elements oraz The new Four Seasons. W 2018 dla Warner Classics dokonała nagrania płyty CD: Kennedy meets Gershwin. Jako partner duetowy Nigela Kennedy'ego, wykonuje z nim m.in. Zoltana Kodaly - Duo na skrzypce i wiolonczelę, Passaceglię J. Halvorsena, Inwencje Dwugłosowe J. S. Bacha (w opr. na vn i vc) i wiele innych. Występowała w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Austrii i Szwajcarii. Podczas projektów artystycznych z Nigelem Kennedy - jako gościnny koncertmistrz wiolonczel współpracowała z orkiestrami: Russische Kammerphilharmonie St. Petersburg, Oberösterreichische Jugendsinfonieorchester, Orchestre Philharmonique de Nice, Capella Gedanensis. Jako gościnny koncertmistrz wiolonczel współpracuje także z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, którą pełniąc funkcję leadera sekcji współtworzy od początku istnienia zespołu. dr hab. Beata Urbanek-Kalinowska jest wykładowcą Małopolskiej Akademii Talentów (Klasa Kameralistyki), współpracuje również z UNICAMP w Brazylii gdzie prowadziła mistrzowskie kursy wiolonczelowe i kameralne. Jest stypendystką programu "Młoda Polska"(2017) oraz laureatką wielu programów stypendialnych wspierających utalentowanych młodych artystów.
Piotr Lato - klarnecista. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie klarnetu prof. Andrzeja Godka z wynikiem celującym. Uzyskał szereg nagród i wyróżnień w konkursach muzycznych, m.in. jest laureatem I nagrody w Ogólnopolskich Przesłuchaniach Szkół Muzycznych II st. klas instrumentów dętych drewnianych w Olsztynie (1996), III nagrody w XI Akademickim Konkursie Klarnetowym im. K. Kurpińskiego we Włoszakowicach (2000), oraz III nagrody w IV Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa w Gdańsku (2006). W 2002 roku został półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Klarnetowego "Praska Wiosna" w Pradze a w 2003 zakwalifikował się i uczestniczył w Międzynarodowym Konkursie Klarnetowym ARD w Monachium.
Za swoje osiągnięcia artystyczne i naukowe dwukrotnie otrzymał stypendium Ministra Kultury (2000-2002), Stypendium Twórcze Miasta Krakowa (2003), Odznaczenie Zasłużony dla Kultury Polskiej (2016), Nagrodę Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej - nagrodę indywidualną II stopnia za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce, Nagrodę Województwa Małopolskiego "Ars Quaerendi" za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury (2019), Odznaczenie Brązowy Krzyż Zasługi (2019).
Brał udział w wielu festiwalach krajowych i zagranicznych: Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Eurosilesia, Międzynarodowy Festiwal Muzyka w Starym Krakowie, Międzynarodowy Festiwal Pogranicza Muzyki Współczesnej, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Festiwal Youmg Euro Classic, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej - 12 Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej - Musica Polonica Nova, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej "Muzyka na Szczytach" i innych. Był uczestnikiem wielu kursów klarnetowych, m.in. kursu interpretacyjno-kompozytorskiego prowadzonego przez K. Stockhausena. Zrealizował szereg nagrań płytowych, telewizyjnych i radiowych dla wytwórni krajowych i zagranicznych: DUX, Centaur Reccord, Le Foxx Music, Universal Music i innych. Prowadzi działalność pedagogiczną w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie. Od 2006 roku był asystentem w klasie klarnetu prof. Andrzeja Godka w Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2011 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych w zakresie dyscypliny artystycznej instrumentalistyka i został zatrudniony na stanowisku adiunkta. Od 2004 roku pełni funkcję pierwszego klarnecisty Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. Gościnnie współpracuje z wieloma orkiestrami i zespołami, równocześnie prowadząc działalność koncertową solową i kameralną. Jest członkiem Zarządu Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. W 2016 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki. Jest artystą firm Henri Selmer Paris oraz MARCA Reeds.
[L'amica geniale] na podstawie tetralogii neapolitańskiej Eleny Ferrante
Kabaret Hrabi - Wady i waszki
Reż. Kuba Kowalski
Koncert dedykowany Ewie Demarczyk i Markowi Grechucie
Stand-up / Wrocław II termin / Bartosz Zalewski - "Obietnica zmierzchu"
PIERWSZA NA ŚWIECIE ORKIESTRA KSIĘŻNICZEK TOMCZYK ART
Berek, czyli Upiór w Moherze
Jak daleko pada jabłko od jabłoni
Zostaw nam swoje dane, a natychmiast poinformujemy Cię, jak tylko nowe wydarzenie pojawi się w sprzedaży!